Ko īsti nozīmē boikots? Cik tas ir nozīmīgi?

Sabiedriskās organizācijas vai domubiedru grupas bieži vien aicina boikotēt, proti, nepirkt noteiktu produktu vai kādas kompānijas preces un pakalpojumus. To parasti dara, lai kompānija mainītu savu politiku – pārtrauktu sociālo vai dabas vidi apdraudošu rīcību un sāktu ētiskāku praksi.

Firmas parasti ir diezgan jutīgas pret šādiem boikotiem, jo tie var radīt sliktu tēlu sabiedrībā un līdz ar to lielus zaudējumus, tā samazinot akciju vērtību vai pat novedot kompāniju līdz bankrotam. Piemēram, laikā, kad Dienvidāfrikas Republikā plosījās aparteīds, tur aktīvi darbojās “Barclay” banka, tādējādi atbalstot pastāvošo režīmu. Visā rietumu attīstītajā pasaulē tika pasludināts šīs bankas boikots, ja tā neatteiksies no savas darbības. Šī boikota laikā studentu tirgus daļa, kas izmantoja bankas pakalpojumus, samazinājās no 27 līdz 15 procentiem.

Boikota pasludināšanas iemesli var būt dažādi. Boikotu kā metodi firmu politikas ietekmēšanai var izmantot gadījumos, ja firmas var viegli ietekmēt patērētāju uzvedība. Kā piemēru var minēt franču vīna ražotāju boikotu, lai pievērstu uzmanību Francijas valdības veiktajiem testa atombumbu sprādzieniem Klusajā okeānā. Pasaulē patērētāji boikotē lielveikalus, firmas, kuras savas darbības laikā pārkāpj dzīvnieku un cilvēku tiesības, multinacionālās kompānijas un firmas, kuras piesārņo apkārtējo vidi un izmanto ģenētiski modificētus organismus pārtikas rūpniecībā.

Pasaulē populārākie boikoti

Pēc portāla karmabanque.com aptaujas 2005.gada sākumā populārākie boikoti bija:

Coca Cola tiek boikotēta pateicoties tās represīvajām darbībām pret arodbiedrību pārstāvjiem Kolumbijā (Columbia Solidarity Campaign, www.colombiasolidarity.org.uk). Vairāk informācijas par iemesliem boikotēt Coca Colu varat uzzināt mājas lapās: http://www.killercoke.org un http://www.cokewatch.org

McDonald’s ir izpelnījies neslavu daudzu vides aktīvistu vidū par kompānijas nevērīgo attieksmi pret atkritumiem, dzīvnieku mīļotāji to boikotē neētiskās attieksmes pret dzīvniekiem dēļ un arodbiedrības par kompānijas attieksmi pret darbiniekiem. PETA Eiropas birojs ir paziņojis par pamieru, jo McDonalds ir piekritis uzlabot dzīvnieku dzīves apstākļus. Vairāk par iemesliem boikotēt McDonalds: http://www.mcspotlight.orghttp://www.thebearbyte.com/News/McDonalds.htm

Esso (ASV pazīstams kā ExxonMobil) ir viens no lielākajiem Džordža Buša pirmsvēlēšanu kampaņas finansētājs, un tiek boikotēts pamatā par to ka ļoti aktīvi lobē pret jebkādām darbībām klimata izmaiņu novēršanai un Kioto protokolu. Plašāka informācija pieejama: www.stopesso.com, www.boycottamerica.org, www.dontbuyexxonmobil.org un www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,609380,00.html.net

Microsoft tiek boikotēts tā monopolostiskā stāvokļa dēļ. Vairāk par iemesliem boikotēt Microsoft: www.msboycott.com, www.vcnet.com/bms/departments/dirtytricks.shtml, www.twisty.org/boycott.html

Lai aizstātu MS Office ar citām programmām skatiet šeit: www.openoffice.org, www.gnome.org, www.msboycott.com/thealt/reviews/staroffice.shtml

Lai aizstātu Internet Explorer: www.mozilla.org

CITI POPULĀRI BOIKOTI

Nestlé tiek boikotēta tās bezatbildīgās mārketinga stratēģijas dēļ. Kā apgalvo Baby Milk Action tad Nestlé, kas ir pasaulē lielākā zīdaiņu pārtikas produktu ražotājs, pelna, reklamējot mātes piena aizvietotājus, pārkāpjot Pasaules pārtikas organizācijas noteikumus. Nestlé zina: ja māte sāk izmantot piena aizstājējus, tad, visticamāk, viņai zudīs piens un Nestlé būs sev ieguvusi jaunu pastāvīgo klientu. Tādējādi Nestlé politika ir bezatbildīga pret zīdaiņiem un Pasaules veselības organizāciju ignorējoša.

Pateicoties šim boikotam kompānija nedaudz ir mainījusi savu stratēģiju un atteikusies no kompānijas tirdzniecības pārstāvju pārģērbšanās par medicīnas māsām (rada maldīgu iespaidu par medicīnisko profesionalitāti), zīdaiņu bilžu izmantošanas uz zīdaiņu formulas konserviem un dažām bezatbildīgākajām reklāmām. Tomēr vēl joprojām tiek pārkāpti mārketinga noteikumi, izvirzot savu peļņu augstāk par klientu veselību un lobējot atvieglotas likumdošanas normas un tirdzniecības standartus. Pēc UNICEF aprēķiniem katru gadu pasaulē mirst 1.5 miljoni zīdaiņu, jo viņi netiek baroti no krūts.

Nestles produktu boikots ir uzsākts vairāk kā 20 pasaules valstīs. Nestlei pieder daudzas firmas un tās ražo dažādus produktus, tai skaitā kosmētiku, mājdzīvnieku barību, piena produktus, konditorejas izstrādājumus, kafiju un sausās brokastis.

Vairāk informācijas var saņemt kontaktējoties ar Baby Milk Action, Lielbritānija; E-mail: babymilkaction@gn.apc.org, Web: www.babymilkaction.org/pages/boycott.html

Mjanma (Birma) ir valsts kurā valda viens no pasaulē brutālākajiem režīmiem, tiek izmantots piespiedu darbs, lai valstī radītu tūrismam pievilcīgu infrastruktūru. Birmas režīma boikots izpaužas kā nedošanās tūrisma braucienos uz šo valsti un šī režīma investoru, piemēram TotalFinaElf un Unocal, boikotēšana. Premier Oil nesen paziņoja ka pārtrauks savu darbību Birmā. Vairāk informācijas var saņemt, kontaktējoties ar Earth Rights International: www.earthrights.org vai Burma Campaign UK, www.burmacampaign.org.uk

Shell tiek boikotēts firmas bezatbildīgās politikas dēļ, atbalstot Nigērijas asiņaino režīmu un pārkāpjot ogoni cilts tiesības uz savu zemi un tīru vidi. Shell ir arī viena no kompānijām kura cīnās pret Kioto protokola ieviešanu. Vairāk lasiet: www.kemptown.org/shell

BP Amoco tiek boikotēts, jo tās atbalsta nāves brigādes Kolumbijā, lai cīnītos ar vides aktīvistiem, kuri mēģina ierobežot destruktīvos projektus valstī. Lasiet vairāk: wwga0.org/campaign/divest_bp

Nike tiek boikotēts firmas darba tiesību pārkāpumu dēļ tās rūpnīcās Austrum Āzijā. Nike reklamē sportisku un veselīgu dzīvesveidu, taču to cilvēki dzīvesveids, kuri ražo Nike produkciju ir tālu no veselīga. Strādnieki tiek pakļauti pastāvīgām virsstundām un dzīvo ekstrēmā nabadzībā un stresā. Uzzināt vairāk: www.caa.org.au/campaigns/nike, www.nosweat.org.uk un www.saigon.com/nike, www.corpwatch.org/issues/PII.jsp?topicid=108

Bacardi tiek boikotēts, jo viņi reklāmās izmanto savu Kubas izcelsmi, taču ir viena no aktīvākajām lobētājām, lai noteiktu Kubai embargo, tā cīnoties ar saviem konkurentiem no Kubas.

Levi Strauss & Co tiek boikotēts darba tiesību pārkāpumu dēļ, jo, slēdzot rūpnīcu Kostarikā, firma neizmaksāja pienācīgas kompensācijas darbiniekiem.

Texaco tiek boikotēts Ekvadoras Amazones vietējo iedzīvotāju tiesību pārkāpumu dēļ veicot naftas ieguves projektus. Vairāk informācijas: www.survival-international.org