Skip to content

Kā uzlabot mobilitāti Latvijas reģionos? Rēzeknes pasākuma atziņas un nākotnes iespējas

Kā uzlabot mobilitāti Latvijas mazāk apdzīvotajās teritorijās? Kā iedzīvotājiem un pašvaldībām virzīties uz klimata mērķu sasniegšanu un vienlaikus nezaudēt iespējas  pārvietoties? Par šiem un citiem jautājumiem diskutējām 8. maijā Rēzeknē, kur notika  informatīvs un vienlaikus uz pieredzes apmaiņu vērsts pasākums par mobilitātes izaicinājumiem reģionos.  

Esošā situācija: izaicinājumi un vajadzības  

RTU pētnieču Antras Viļumas un Sandras Treijas pētījums par sabiedriskā transporta  pieejamību Rēzeknes novadā atklāja būtiskas problēmas un iespējas. Lai arī transporta tīkls  nodrošina vispārēju sasniedzamību, reģionā trūkst kvalitatīvas veloinfrastruktūras, piemēram, drošu novietņu, un  cilvēkiem bieži nav pieejama aktuāla informācija par sabiedriskā transporta kustību. Iedzīvotāji  norāda uz nepieciešamību pēc vienkāršiem risinājumiem, piemēram, mobilās lietotnes, kur var sekot  līdzi  autobusu grafikam vai redzēt kavēšanos.  

Mobilitātes risinājumi: no “transports pēc pieprasījuma” līdz viedai plānošanai  

Transports pēc pieprasījuma ir viens no daudzsološākajiem virzieniem –tādu risinājumu Satiksmes ministrija jau virza kā likuma grozījumu, lai tas kļūtu par  pastāvīgu piedāvājumu mazapdzīvotās teritorijās. Pieredze Mazsalacas un Alūksnes novados parādījusi, ka elastīgi, iedzīvotāju vajadzībām pielāgoti transporta maršruti ir efektīvi, ērti un sociāli nozīmīgi.  Šādi risinājumi ne tikai palīdz cilvēkiem nokļūt līdz ārstam, veikalam vai darba vietai, bet arī  mazina sociālo izolāciju, kas ir īpaši būtiski reģionos ar augstu mazaizsargāto iedzīvotāju  īpatsvaru.  

Klimata mērķi un ES politika  

No 2027. gada Eiropas Savienībā tiks ieviesta emisiju tirdzniecības sistēmas paplašināšana (ETS2), kas attieksies arī uz mājsaimniecību apkuri un autotransportu. Tas nozīmēs izmaksu  pieaugumu tiem, kas joprojām izmanto fosilos kurināmos – gan siltumam individuālajā apkurē, gan pārvietošanās vajadzībām.  

Lai šo slogu mazinātu, ir izveidots Sociālais klimata fonds, no kura Latvija varēs iegūt  līdzekļus,  lai:  

  • atbalstītu bezemisiju transportlīdzekļu iegādi;  
  • uzlabotu sabiedriskā transporta pieejamību;  
  • veicinātu ēku energoefektivitāti;  
  • nodrošinātu palīdzību mazaizsargātām mājsaimniecībām.  

Tuvākajā laikā publiskai apspriešanai tiks nodots Latvijas Sociālais klimata plāns, kas noteiks pasākumus šī atbalsta praktiskai ieviešanai.  

Pašvaldību un kopienu loma  

Pasākumā īpaši tika uzsvērts, ka risinājumiem jābūt vietēji pielāgotiem un balstītiem reālās  vajadzībās – pārmaiņas ir  nepieciešamas, taču tās jāievieš pārdomāti. Ar savu pieredzi un redzējumu dalījās arī pārstāvji no plānošanas reģioniem un nevalstiskā  sektora, apliecinot, ka mobilitātes jautājums ir arī par sociālo iekļaušanu un dzīves kvalitāti  reģionos kopumā.  

Kopsavilkums: ceļā uz taisnīgāku un zaļāku mobilitāti  

Latvijas reģioni ir nozīmīgu pārmaiņu priekšā – klimata mērķi un sociālā realitāte pieprasa gudrus, elastīgus un iekļaujošus mobilitātes  risinājumus. “Transports pēc pieprasījuma”, investīcijas ceļu, pieturvietu, uzlādes un mikromobilitātes infrastruktūrā. Sabiedrības iesaistei un starpnozaru sadarbībai būs būtiska loma, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem  Latvijas iedzīvotājiem.  

“Zaļā brīvība” izsaka pateicību visiem pasākuma dalībniekiem, bez kuriem diskusija nebūtu tik jēgpilna, un partneriem – Rēzeknes novada pašvaldībai, Latgales plānošanas reģionam un moderatorei Regitai Zeiļai,  kā arī  pētījuma autorēm un projekta partneriem.  

Ar pasākuma padziļinātāku atskatu var iepazīties šeit.

Ar RTU veikto pētījumu var iepazīties šeit: Sabiedriskā transporta pieejamība Rēzeknes novadā  

Sekot līdzi Sociālā klimata plāna ieviešanai Centrālajā un Austrumeiropā, tostarp Latvijā, var šeit: www.climatefairmonitor.eu  

Pilnu pasākuma ierakstu skaties mūsu Youtube kanālā: https://youtu.be/RIcwr3knxIo 

Pasākums un pētījums tika īstenots LIFE programmas projekta “RePower the Regions: ambiciozi un iekļaujoši tīras enerģijas plāni reģionu taisnīgai pārejai” (projekta Nr. 101120862 — LIFE22-CET-RePower the Regions) ietvaros.   

Šis pasākums bija daļa no projektiem Klimata taisnīguma monitorings: ceļā uz klimatneitrālām ēkām un transportu un A+ pieeja enerģētikas pārejas stiprināšanai. Šie projekti ir daļa no Vācijas Federālās ekonomikas un klimata lietu ministrijas (BMWK) Eiropas Klimata iniciatīvas (EUKI).   

Pasākumu finansiāli atbalstīja Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. 

Foto: pexels

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *