Kā uzlabot mobilitāti Latvijas mazāk apdzīvotajās teritorijās? Kā iedzīvotājiem un pašvaldībām virzīties uz klimata mērķu sasniegšanu un vienlaikus nezaudēt iespējas pārvietoties? Par šiem un citiem jautājumiem diskutējām 8. maijā Rēzeknē, kur notika informatīvs un vienlaikus uz pieredzes apmaiņu vērsts pasākums par mobilitātes izaicinājumiem reģionos.
Esošā situācija: izaicinājumi un vajadzības
RTU pētnieču Antras Viļumas un Sandras Treijas pētījums par sabiedriskā transporta pieejamību Rēzeknes novadā atklāja būtiskas problēmas un iespējas. Lai arī transporta tīkls nodrošina vispārēju sasniedzamību, reģionā trūkst kvalitatīvas veloinfrastruktūras, piemēram, drošu novietņu, un cilvēkiem bieži nav pieejama aktuāla informācija par sabiedriskā transporta kustību. Iedzīvotāji norāda uz nepieciešamību pēc vienkāršiem risinājumiem, piemēram, mobilās lietotnes, kur var sekot līdzi autobusu grafikam vai redzēt kavēšanos.
Mobilitātes risinājumi: no “transports pēc pieprasījuma” līdz viedai plānošanai
Transports pēc pieprasījuma ir viens no daudzsološākajiem virzieniem –tādu risinājumu Satiksmes ministrija jau virza kā likuma grozījumu, lai tas kļūtu par pastāvīgu piedāvājumu mazapdzīvotās teritorijās. Pieredze Mazsalacas un Alūksnes novados parādījusi, ka elastīgi, iedzīvotāju vajadzībām pielāgoti transporta maršruti ir efektīvi, ērti un sociāli nozīmīgi. Šādi risinājumi ne tikai palīdz cilvēkiem nokļūt līdz ārstam, veikalam vai darba vietai, bet arī mazina sociālo izolāciju, kas ir īpaši būtiski reģionos ar augstu mazaizsargāto iedzīvotāju īpatsvaru.
Klimata mērķi un ES politika
No 2027. gada Eiropas Savienībā tiks ieviesta emisiju tirdzniecības sistēmas paplašināšana (ETS2), kas attieksies arī uz mājsaimniecību apkuri un autotransportu. Tas nozīmēs izmaksu pieaugumu tiem, kas joprojām izmanto fosilos kurināmos – gan siltumam individuālajā apkurē, gan pārvietošanās vajadzībām.
Lai šo slogu mazinātu, ir izveidots Sociālais klimata fonds, no kura Latvija varēs iegūt līdzekļus, lai:
- atbalstītu bezemisiju transportlīdzekļu iegādi;
- uzlabotu sabiedriskā transporta pieejamību;
- veicinātu ēku energoefektivitāti;
- nodrošinātu palīdzību mazaizsargātām mājsaimniecībām.
Tuvākajā laikā publiskai apspriešanai tiks nodots Latvijas Sociālais klimata plāns, kas noteiks pasākumus šī atbalsta praktiskai ieviešanai.
Pašvaldību un kopienu loma
Pasākumā īpaši tika uzsvērts, ka risinājumiem jābūt vietēji pielāgotiem un balstītiem reālās vajadzībās – pārmaiņas ir nepieciešamas, taču tās jāievieš pārdomāti. Ar savu pieredzi un redzējumu dalījās arī pārstāvji no plānošanas reģioniem un nevalstiskā sektora, apliecinot, ka mobilitātes jautājums ir arī par sociālo iekļaušanu un dzīves kvalitāti reģionos kopumā.
Kopsavilkums: ceļā uz taisnīgāku un zaļāku mobilitāti
Latvijas reģioni ir nozīmīgu pārmaiņu priekšā – klimata mērķi un sociālā realitāte pieprasa gudrus, elastīgus un iekļaujošus mobilitātes risinājumus. “Transports pēc pieprasījuma”, investīcijas ceļu, pieturvietu, uzlādes un mikromobilitātes infrastruktūrā. Sabiedrības iesaistei un starpnozaru sadarbībai būs būtiska loma, lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas visiem Latvijas iedzīvotājiem.
“Zaļā brīvība” izsaka pateicību visiem pasākuma dalībniekiem, bez kuriem diskusija nebūtu tik jēgpilna, un partneriem – Rēzeknes novada pašvaldībai, Latgales plānošanas reģionam un moderatorei Regitai Zeiļai, kā arī pētījuma autorēm un projekta partneriem.
Ar pasākuma padziļinātāku atskatu var iepazīties šeit.
Ar RTU veikto pētījumu var iepazīties šeit: Sabiedriskā transporta pieejamība Rēzeknes novadā
Sekot līdzi Sociālā klimata plāna ieviešanai Centrālajā un Austrumeiropā, tostarp Latvijā, var šeit: www.climatefairmonitor.eu
Pilnu pasākuma ierakstu skaties mūsu Youtube kanālā: https://youtu.be/RIcwr3knxIo
Pasākums un pētījums tika īstenots LIFE programmas projekta “RePower the Regions: ambiciozi un iekļaujoši tīras enerģijas plāni reģionu taisnīgai pārejai” (projekta Nr. 101120862 — LIFE22-CET-RePower the Regions) ietvaros.
Šis pasākums bija daļa no projektiem Klimata taisnīguma monitorings: ceļā uz klimatneitrālām ēkām un transportu un A+ pieeja enerģētikas pārejas stiprināšanai. Šie projekti ir daļa no Vācijas Federālās ekonomikas un klimata lietu ministrijas (BMWK) Eiropas Klimata iniciatīvas (EUKI).
Pasākumu finansiāli atbalstīja Sabiedrības integrācijas fonds no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.

Foto: pexels