Skavina ir pilsēta Polijas dienvidos. Energokooperatīvu Skawina (Spółdzielnia Energetyczna Skawina-SES) izveidoja 2023. gadā, lai nodrošinātu sabiedriskās ēkas ar enerģiju. Kooperatīva biedri ir juridiskas personas, kas sniedz sabiedriskos pakalpojumus vietējai sabiedrībai: pašvaldībai, publiskajai bibliotēkai un reģionālajammuzejam. Kopš 2023. gada maija te darbojas četras saules enerģijas iekārtas, kuru kopējā jauda ir 0,06 MW.
Juridiskā forma
Polijā ir vairāk nekā 30 energokooperatīvu, kuru kopējā saražotā jauda ir nedaudz vairāk par 5,1 MW. Skavinas kooperatīvs darbojas līdzīgi kā citi kooperatīvi valstī, taču likumā par atjaunīgajiem energoresursiem ir ietverti papildu nosacījumi, kas kopš 2016. gada regulē nozari Polijā. Likums nosaka, ka kooperatīvus var dibināt lauku vai mazapdzīvotās teritorijās, un kooperatīva biedri ir pašvaldību fiziskas personas vai valsts iestādes. Pastāv nosacījumi enerģijas ražošanai un patēriņam:
“Kooperatīviem jāražo elektrība, siltums vai gāze (no biogāzes stacijas), izmantojot atjaunīgās enerģijas avotus, un jāsabalansē enerģijas pieprasījums starp saviem biedriem. Tajā pašā laikā tiem vismaz 40 % no savu biedru ikgadējā enerģijas vai siltuma pieprasījuma jāsedz no atjaunīgajiem energoresursiem. Instalācijas lielums ir ierobežots līdz 10 MW elektroenerģijas ražošanas gadījumā, 30 MW siltuma ražošanā un 40 miljoni m3 biogāzes gadījumā”.
Ir vairāki citi energokopienu veidi, piemēram, energoklāsteri, virtuālie vai kolektīvie patērētāji. Taču pēc pirmā darbības gada Skavinas energokooperatīvs savu juridisko statusu nav plānojis mainīt.
Tehnoloģijas
Energokooperatīvs izmanto saules enerģijas iekārtas uz sabiedrisko ēku jumtiem. Nākotnes plānos ietilpst enerģijas ieguvi daudzveidot un papildināt arī ar mazajām hidroelektrostacijām un nelielām vietējām biogāzes stacijām. Iekārtas tiks pieslēgtas valsts energosistēmai caur vietējo zemsprieguma līniju, un katra iekārta tai tiks pievienota atsevišķi. Skavinas energokooperatīvam bija nepieciešams ievērojams laiks, lai noslēgtu visas vienošanās ar enerģētikas uzņēmumu par preferenciālajiem norēķiniem, kas tika piešķirti saskaņā ar tā juridisko statusu Polijā.
Pārvaldība
Biedru lomas un pienākumi ir noteikti kooperatīva statūtos, savukārt enerģijas norēķinu sistēma un tās nosacījumi tiek detalizēti aprakstīti īpašos līgumos, kas noslēgti starp biedriem un kooperatīvu. Energokooperatīvs ir atsevišķa juridiska persona, kuru vada valde. Valdi ievēl padome, ko izvirza biedri. Biedram ir tiesības izstāties no kooperatīva. Visi dalībnieki kopīgi atbild par projekta tehnisko uzturēšanu.
Biznesa modelis
Energokooperatīvs tika izveidots galvenokārt, lai stabilizētu elektroenerģijas izmaksas tā dalībniekiem. Šajā ziņā projektam ir ievērojams potenciāls. Saražotā enerģija lielākoties tiek nodrošināta ēkām, uz kurām atrodas iekārtas, kā arī citām sabiedriskām ēkām, kas ir iekļautas energokooperatīvā. Saskaņā ar Polijas tiesību aktiem Skavinas energokooperatīvs pārsvarā neiegādājas enerģiju no ārējiem avotiem. Tā vietā norēķini tiek veikti, balstoties uz kooperatīva dalībnieku piegādātās un saņemtās enerģijas kilovatstundu apjomu. Tikai tad, ja kooperatīva rīcībā nav pietiekami daudz enerģijas, pamatojoties uz iepriekš saskaņotiem nosacījumiem ar enerģētikas uzņēmumu, tiek pieprasīta papildu jauda.
Polijai ir ļoti liels aktīvo klientu skaits ar nelielām saules PV iekārtām – vairāk nekā 1,4 miljoni mikroinstalāciju, kas pārsniedz 11,3 GW. Vēl nesen valsts nodrošināja papildu ekonomisko stimulu ar neto uzskaites sistēmas starpniecību. Taču 2024. gada vasarā tā tika mainīta uz neto norēķinu sistēmu. Lai gan energokooperatīvi nevar pārdot pārpalikušo elektroenerģiju citiem tirgus dalībniekiem, tie var kolektīvi gūt labumu no samazinātām kopējās sistēmas lietošanas izmaksām:
“Energokooperatīvu saražotā enerģija ir ievērojami lētāka, jo par to nav jāmaksā jaudas maksa, maksa par atjaunojamo enerģiju, koģenerācijas maksa vai citas mainīgās sadales izmaksas. Turklāt energokooperatīvi ir vienīgās struktūras, kas joprojām var veikt norēķinus, balstoties uz tīkla uzskaiti, sniedzot dalībniekiem būtiskas priekšrocības salīdzinājumā ar privātajām patērētāju iekārtām.”
Kooperatīvs un tā biedri nesedz sadales izmaksas par elektroenerģijas pārvadi starp biedriem konkrētajā stundā. Ja patēriņš konkrētajā stundā ir mazāks, enerģijas pārprodukcijas gadījumā elektrotīklā novadīto elektroenerģijas pārpalikumu var iekasēt 60% apmērā no piegādātās kilovatstundas vērtības viena gada laikā no tās piegādes dienas.
Skavina kooperatīvs ir publiska iestāde, jo tā biedri pārstāv publisko sektoru. Iegūtos ieņēmumus nav iespējams sadalīt starp biedriem; tie tiek novirzīti kārtējo izdevumu un investīciju segšanai. 2024. gada pavasarī Polijā elektroenerģijas izmaksas tika garantētas 0,785 PLN par vienu MWh elektroenerģijas (bez PVN).
Digitālie rīki
Energokooperatīvs pašlaik neizmanto vietējās enerģijas pārvaldības sistēmas. Tā vietā tas izmanto sistēmu, kas nodrošina norēķinus un enerģijas ražošanas līdzsvarošanu ar patēriņu katrā individuālajā enerģijas patēriņa punktā.
Sadales sistēmas operatori Polijā uzstāda ēkā divvirzienu skaitītājus, kas fiksē tīklā ievadītās un saņemtās enerģijas daudzumu. Datu privātuma līmenis nevar būt augsts; dati ir publiski pieejami, jo tie attiecas uz sabiedriskām ēkām. Kooperatīvs plāno ieviest enerģijas uzglabāšanas iekārtas un to vadības sistēmas ēkās, uz kurām ir uzstādītas saules paneļu sistēmas.
Sociālā iekļaušana
Ņemot vērā, ka kooperatīva mērķis ir nodrošināt ar enerģiju publiskā sektora institūcijas, fizisku personu iekļaušana nav plānota. Kooperatīvs dalās savā pieredzē ar citām pašvaldībām, demonstrējot izvēlēto organizatorisko, juridisko un finanšu modeli.
Šķēršļi un izaicinājumi
Kooperatīva dibināšanas procesā bija nepieciešamas juridiskas konsultācijas. Lai gan bija arī finansiāli izaicinājumi, tie nebija kritiski. Visbiežākās problēmas rodas ar sadales sistēmas operatoriem, kuri kavē līgumu izpildi un iekārtu pievienošanu energosistēmai. Papildus tam, energosistēma nepieļauj elektroenerģijas pārprodukciju noteiktos ražošanas periodos.
Vietējiem politiķiem, plānojot jaunus atjaunojamās enerģijas projektus, vissvarīgākie ir finanšu kritēriji. Citi kritēriji novatorisku darbību veikšanai saistībā ar energokopienām, piemēram, vides, energoapgādes drošības un klimata mērķi, ir mazāk nozīmīgi. Pētījumi liecina, ka energokooperatīviem Polijā ir neliela loma energoapgādes drošības politikā:
“Tomēr kooperatīvu nozīme varētu ievērojami pieaugt, ja to projektos iesaistītos pašvaldības. Šādā gadījumā pašvaldībām būtu jāsniedz atbalsts kooperatīviem jau investīciju posmā. Būtiski ir tas, ka pašvaldības varētu ieņemt galvenā investora lomu, lai gan tas var būt sarežģīti, ņemot vērā finanšu problēmas, ar kurām saskaras Polijas pašvaldības. Neskatoties uz to, enerģētikas kooperatīvi nākotnē varētu stiprināt vietējo sociālekonomisko drošību un kļūt par svarīgu instrumentu cīņā pret enerģētisko nabadzību.”
Stāsts par Skavinas energokopienu sagatavots projekta #StartSunProject ietvaros.
Foto: https://www.oferteo.pl/infinity-energy/firma/2963593