Skip to content

1. Modisms: sajūta, ka jūs neesat nekas, ja nerīkojaties saskaņā ar jaunāko modi; bieži sastopams vienlaikus ar pieķeršanos grupas identitātei.
2. Aktīvisms: a) identitātes atrašana akcijās, kas nepieciešamas jūsu apkārtnes, vides, sabiedrības, planētas uzlabošanai; b) akciju cilvēku “kustība”.

Kas IR aktīvists? Vai ikviens var BŪT aktīvists? Vai ir jārīkojas saskaņā ar kādiem noteikumiem, lai būtu aktīvists? Vai aktīvisti ir savādāki; labāki; brīvāki* nekā citi cilvēki?
(* Izsvītrojiet to, kas jums nepatīk!)

Vai aktīvisti patiešām ir tie labie, ieinteresētie, nepatērētāju stila cilvēki, par kādiem viņi (šķiet) sevi uzskata? Vai viņiem nepiemīt “normālu” cilvēku netikumi? Atkarība no narkotikām, modes, demagoģiska domāšana, netaisnīgums un vēl citi? Kas tur ir tik labs? Vai arī tas ir tikai pienākums, ko cilvēki sajūt kā aicinājumu veikt šo darbu (tāpat kā vidusmēra mācītājs)? Nasta, grūta un neapmierinoša dzīve labas lietas dēļ?

Cik man zināms, nekas tamlīdzīgs. Aktīvisti ir vienkārši cilvēki tāpat kā visi citi, viņiem tāpat kā citiem ir netikumi un paradumi, un strādāšana “labas lietas” vārdā nepadara viņus par labākiem cilvēkiem. Daudziem aktīvistiem ir tieksme uzturēties kopā jaukajās aktīvistu vietās, kļūt gana asociāliem pret “ļauno pasauli tur ārā” un attīstīt to, kas ir pazīstams kā “antiattieksme”. Savās grupās viņi rada savdabīgu kodeksu, kas jāievēro, lai būtu “īsts” aktīvists. Tajā ietverts apģērbs, ēšana, atpūta un attieksme. Šie kodeksi rada savu modi. Tālāk sniegti daži piemēri.

1. HIPIJI!
Plaša grupa. Viņiem ir slieksme klīst apkārt grupās, pasludinot “mieru, mīlestību un laimi” ikvienam, kopā dzert zāļu tēju, smēķēt ne tikai tabaku un ļoti mīlēt The Beatles. Mode: laissez faire attieksme pret problēmām, daudz lietotu apģērbu veikalā pirktu drēbju, bieži spilgtās krāsās un no Indijas, kopā sēdēšana un sapņošana par Ūdensvīra laikmetu, par kuru viņi dzied daudz dziesmu. Ož pēc dīvainām zālēm, nav visai labi mazgāti. Viņiem šķiet, ka pasaule ir slikta vieta, tāpēc lielāko daļu laika stāv tai pāri. Pasīvi. Mīl ikvienu un guļ ar ikvienu. Apolitiski. Veģetārieši.

2. PANKI!
Aktīvi un agresīvi. Galvenokārt dzīvo skvotos. Ļoti antinacistiski, antikapitālistiski, antipolitiski, ir pret visu, bet patiesībā nav par kaut ko skaidru un acīmredzamu. Dzer daudz alus un bojā savas ausis ar skaļu, sliktu mūziku, kas parasti sastāv tikai no diviem akordiem. Akcijās viņiem patīk iznīcināt daudz mantu. Valkā galvenokārt blāvi melnas drēbes, daudz asu priekšmetu, dažreiz tetovēti. Drēbes viegli krīt nost. Arī nav visai tīri. Ienīst ikvienu, īpaši nacistus, hipijus un vecākus. Domā, ka ir anarhisti. Smēķē pārāk daudz. Vegāni.

3. STUDENTI AKTĪVISTI!
Jauki un draudzīgi. Ļoti akadēmiski, mazliet iedomīgi. Patīk daudzas ilgas sanāksmes. Labi ģērbti. Dod priekšroku cilvēku pārliecināšanai ar pieticīgām, pozitīvām akcijām un garām runām. Klausās R.E.M. un Smashing Pumpkins. Sapņo par karjeru, kurā viņi varētu apvienot daudz naudas un pozitīvu rīcību. Domā, ka tehnoloģija var glābt pasauli. Pārāk aizņemti ar studijām un citām lietām, lai piedalītos daudzās akcijās. Patiesībā pūlī neizceļas. Daudz zina par vides problēmām. Balso liberāli. Uzvedībā nav pārmērību. Viņiem patīk savi vecāki.

4. ZELTA VECIE!
Veci, vismaz 35 gadi. Vēl joprojām apgrozās tā sauktajā “alternatīvajā” vidē. Patīk runāt par vecajiem laikiem. Melanholiski. Visu ir redzējuši. Pārāk daudz smēķēja un dzēra vai joprojām to dara. Galvenokārt nodarbojas ar praktisku darbību, piemēram, ēst gatavošanu, mākslu, amatniecību vai dzīvošanu grupā vai kopienā. Klausās Jefferson Airplane, Grateful Dead vai citas tā laika grupas. Reizēm apmeklē akcijas, bet “tā nav īstā lieta”. Bieži ir gari mati, bārda (vīriešiem), gari čigānu svārki (sievietēm). Valkā tādas pašas drēbes kā pirms 20 gadiem. Dominē diskusijās, sakot, ka viņi zina vislabāk, jo ir bijuši šeit jau tik ilgi. Ja piedalās vēlēšanās, balso par mazām un radikālām, piemēram, komunistu, partijām.

5. PROFESIONĀĻI!
Faktiski aktīvismu pārvērtuši darbā. Viegli alternatīvi. Daudz zināšanu. Strādā pārāk daudz. Lielāko daļu laika dzīvo savos birojos. Nav speciāla ģērbšanās kodeksa, vienkārši “esi normāls un nepārspīlē”. Patīk dziesminieku mūzika. Kafomāni. Atbalsta akcijas, bet bieži tās neapmeklē, jo nemaz nav brīva laika. Lielāko daļu sava laika iegulda fondu un biroju organizēšanā. Kritiski, bet lielākoties apolitiski. Reizēm pārdeg.

6. RADIKĀĻI!
Pilnīgi ziedojušies akcijām. Jauni, dusmīgi un nepacietīgi. Dzīvo kokos. Aktīvisms ir viņu dzīve. Pret moderno sabiedrību. Klausās aktīvistu mūziku. Uzskata, ka īstā lieta ir aktīvisms. Patīk akcijās tikt arestētiem. Earth First! Valkā vecas drēbes, bieži zaļas vai melnas. Ir katrā akcijā, katrā mītiņā, nicina tos, kuri nav. Kareivju gars. Dziļie ekologi, patīk salt vai samirkt labas lietas dēļ. Naturālisti. Ož. Anarhisti. Daudz dzer vai smēķē, kad gadās izdevība.

“Karls Lagerfelds”
No The Verge (tagad greenpepper), 1997. g. janvāris.