Skip to content

 

This slideshow requires JavaScript.

4. jūnijā Eiropas Savienības mājā notika „Zaļā brīvības” organizēts seminārs „SUPPLY CHA!NGE. Piedāvā jums: veikalos godīgums” (pasākuma programma). Semināra dalībnieki sprieda par to, kādu pārtiku mēs, patērētāji, vēlamies ieraudzīt veikalu plauktos un kāda ir lielveikalu ietekme uz sabiedrību. 

Mums ir svarīgi, lai pārtika, ko pērkam, ir tīra, veselīga, daudzveidīga, gan attāluma, gan cenas ziņā pieejama, godīgi tirgota un iegūta. Tai jābūt arī garšīgai, veģetārai (arī glutēnbrīvai, vegānai), bez lieka un kaitīga iepakojuma, dabīgi audzētai, iegūtai no labos apstākļos turētiem dzīvniekiem. Tieši šādas atbildes biedrības „Zaļā brīvība” vadītājs Jānis Brizga saņēma uz jautājumu, kādai būtu jābūt pārtikai, ko mēs patērējam, un tieši šādā secībā semināra dalībnieki tās sarindoja pēc svarīguma.

Tālāk Jānis pastāstīja par Zaļās brīvības projektu „SUPPLY CHA!NGE”, kura mērķis ir likt lielveikaliem padarīt savus produktus godīgākus un videi draudzīgākus, iesaistot kā korporatīvos spēlētājus, tā sabiedriskās organizācijas un politikas veidotājus. Prezentācija pieejama šeit. Dalībnieki aktīvi diskutēja par to, kā lielveikali mainījuši mūsu dzīvi, mēģinot atrast gan pozitīvo, gan negatīvo.

Vairāk gan tika uzsvērts negatīvais, sevišķi lielais pārtikas daudzums, kas nonāk atkritumos, patēriņa veicināšana un produktu standartizācija, lai tos varētu pakļaut ilgai transportēšanai, glabāšanai un vizuālajiem standartiem. Ņemot vērā, ka lielveikalu ķēdēm pieder absolūti lielākā mazumtirdzniecības tirgus daļa Latvijā, tiem ir noteicošā loma tajā, kuru ražotāju produkti nonāk to plauktos un tātad – tajā ko mēs pērkam.

Dienas turpinājumā Ingrīda Strazdiņa pastāstīja par vēl vienu Zaļās brīvības projektu „Par godīgu augļu tirdzniecību” (prezentācija – šeit). Tropiskie augļi ir uzskatams piemērs, kurā patērētājiem gandrīz nekas nav zināms par veikalā nopērkamo produktu izcelsmi – to kādos apstākļos tie audzēti, kā dzīvo strādnieki vai zemnieki, kuri nodarbināti augļu plantācijās, un kādu ietekmi eksotisko augļu audzēšana un arī transportēšana atstājusi uz vidi.

Semināra pēdējā daļā biedrības „homo ecos:” projektu koordinatore Agita Pusvilka pastāstīja par savu pieredzi kampaņu veidošanā (Agitas prezentācija – šeit). Pēcāk visi klātesošie iesaistījās ideju ģenerēšanā, lai gatavotos Dienai bez iepirkšanās (angliski – Buy Nothing Day), kas šogad ir 27. novembrī. Šajā dienā cilvēki ir aicināti neiepirkties, bet iesaistīties citās aktivitātēs, lai parādītu, ka kārtējā no jauna iegādātā lieta nav vienīgais un noteikti nav labākais veids, kā aizpildīt savu brīvo laiku.

Seminārs tika rīkots ar Eiropas Komisijas finansiālu atbalstu projekta „Lielveikalu zīmolu produktu ilgtspējas celšana, kā svarīga komponente 2015. Eiropas gadā attīstībai un tālāk” ietvaros.

images       EYD