Skip to content

“Zaļā brīvība” Eiropas kampaņas “SupplyCha!nge: Piedāvā jums – veikalos godīgums” ietvaros uzsāk jaunu petīciju par godīgu un videi draudzīgu šokolādi, pieprasot lielveikaliem privāto preču zīmju šokolādē izmantot 100 % trešo pušu sertificētu kakao, kas nodrošina darba tiesību ievērošanu un ekspluatējoša bērnu darba izskaušanu, kā arī tiekties izmantot pēc iespējas vairāk bioloģiski audzēta kakao.

 

Šokolādes tests: tikai 1 no 10 lielveikalu privāto  preču zīmju šokolādēm Latvijā ir ilgtspējīga Kakao an der Elfenbeinkueste

Zaļā brīvība ir pārbaudījusi šokolādes ar lielveikalu privātajām preču zīmmēm trīs lielāko Latvijas mazumtirgotāju – Maxima, Rimi un Prisma – veikalos. Tika pievērsta uzmanība neatkarīgas sertifikācijas marķējuma, piemēram, Fairtrade, UTZ un Rainforest Alliance, esamībai, kā arī Eiropas Savienības ekomarķējumam.

Deviņas no desmit apskatītajām privāto preču zīmju šokolādes saņēma sliktāko – sarkano vērtējumu, jo konvencionālajā kakao piegādes ķēdē ir daudz gan ekoloģiska, gan sociāla rakstura problēmu.

Tikai viena privāto preču zīmju šokolāde – Rimi ICA produktu līnijas I love Eco tumšā šokolāde – saņēma pozitīvu vērtējumu gan sociālā, gan ekoloģiskā ziņā. Jāpiebilst, ka to tomēr izdevās pamanīt tikai vienā no Zaļās brīvības apmeklētajiem Rimi veikaliem.

Šokolādi ēdam arvien vairāk un privātās preču zīmes kļūs populārākas 

Vidēji katrs eiropietis apēd 5 kilogramus šokolādes gadā. Pēc Euromonitor Ineternational datiem šokolādes saldumu pārdošanas apjoms 2015. gadā Latvijā pieauga par 3% līdz 6600 tonnām un sasniedza € 81 miljona vērtību.

Arvien populārāka kļūst lielveikalu privāto preču zīmju produkti, t.sk., šokolāde. Tie var būt gan produkti ar paša veikala preču zīmi, gan preces ar citu nosaukumu, kas ražotas pēc lielveikala pasūtījuma.

Saldajai šokolādei – rūgta pēcgarša

Kakao audzēšanā Rietumāfrikā strādā vairāk nekā 2 miljoni bērnu. Ganā kakao audzējošie zemnieki nopelna tikai 80 centus dienā, bet Kotdivuārā jeb Ziloņkaula Krastā tikai 50 centus. Tas ir daudz mazāk kā paši nabadzīgākie strādnieki Latvijā.

Tikai 6,6 % no cenas, ko mēs maksājam par šokolādes tāfelīti nonāk pie zemniekiem, kuri audzē kakao. Kakao audzēšanā lieto toksiskus pesticīdus, kas kaitē zemnieku un viņu ģimeņu veselībai, kā arī apkārtējai videi, atklāj Eiropas mēroga kampaņas “SupplyCha!nge: Piedāvā jums – veikalos godīgums” nesen publicētais ziņojums.

Videi kaitē ne tikai pesticīdi, bet arī nepareiza lauksaimniecības prakse, kuras cēlonis arī ir zemnieku sliktais ekonomiskais stāvoklis, kas rada šķēršļus informācijas par ilgtspējīgāku saimniekošanu pieejamībai un iespējām ieviest labākas lauksaimniecības metodes.

Vairāk informācijas:

Pētījuma “Rūgtā šokolāde: Kāda patiesībā ir starptautiskā šokolādes industrija?” kopsavilkumu un Latvijas šokolādes testa rezultātus, kā arī skaidrojumu par marķējumiem var lejuplādēt: šeit.

Pilns pētījums angļu valodā ir pieejams: šeit.

 

SC_Logo

European_UnionMateriāls tapis projekta “Lielveikalu zīmolu produktu ilgtspējas celšana, kā svarīga komponente 2015. Eiropas gadā attīstībai un tālāk”, kas tiek īstenots ar Eiropas Komisijas finansiālu atbalstu. Par materiāla saturu atbild Zaļā brīvība, un tas nekādā veidā neatspoguļo Eiropas Savienības oficiālo viedokli.