Skip to content

Apvienotās Karalistes Inženierzinātņu un tehnoloģiju institūta (IET) pētījumā secināts, ka strādāt no mājām un iepirkšanās interneta veikalos ne vienmēr ir videi draudzīgākā iespēja, lai samazinātu savu ietekmi uz klimatu. Saskaņā ar pētījumu, strādājot no mājām, līdz pat 30 % var palielināties enerģijas patēriņš mājā. Arī iepirkšanās internetā ne vienmēr ir videi draudzīgākā iespēja. Ja vienlaicīgi tiek pasūtīti 25 un vairāk produkti, iepirkšanās tiešsaistē var būt videi draudzīga. Taču pie mazākiem pasūtījumiem videi draudzīgāka var izrādīties došanās uz veikalu. 

Tas ir saistīts ar tā saucamo atsitiena efektu – patēriņa absolūto pieaugumu, kas rodas efektivitātes pieauguma un patēriņa izmaksu samazināšanās rezultātā. Pie tam tiek izšķirts gan tiešais, gan netiešais atsitiena efekts. Tiešo atsitiena efektu var raksturot ar šādu piemēru, kad energoefektivitātes pasākums uzņēmumā, samazina enerģijas zudumus par 50 %, taču patiesais enerģijas patēriņš tik strauji nesamazinās, jo uzņēmums sāk ražot vairāk. Atšķirību starp 50 % potenciālo enerģijas ietaupījumu un patieso samazinājumu enerģijas patēriņā sauc par tiešo atsitiena efektu. Netiešais atsitiena efekts izpaužas gadījumos, kas uzņēmums energoefektivitātes pasākumu rezultātā ietaupītos līdzekļus novirza citās videi kaitīgās aktivitātes.

Šis efekts ir cieši saistīs ar ekonomikas pieprasījuma-piedāvājuma likumu, kas nosaka, ka cenām samazinoties, pieprasījums un attiecīgi ražošanas apjomi pieaug. Tas noved pie paradoksa, kad valdības programmai vai tehnoloģijai, kas vērsta uz vides slodžu un izmaksu samazināšanu, ir tendence palielināt patēriņu un līdz ar to arī pieprasījumu. Taču atsitiena efektu var ietekmēt ne tikai finanšu izmaksas. Tas var arī būt saistīts ar laika patēriņa vai risku samazināšanos vai komforta pieaugumu. Piemēram, pasākumi, kas palielina degvielas patēriņa efektivitāti vai samazina sastrēgumus un tādējādi samazina nobrauktā kilometra izmaksas, parasti palielina nobraukto kilometru skaitu. Līdz ar to, kopējā ietekme uz vidi ne vienmēr samazinās proporcionāli ietaupījumam, bet dažos gadījumos var pat pieaugt.